Berörs ditt företag av de nya reglerna för arbetsgivardeklaration på individnivå? För de allra flesta börjar reglerna inte gälla förrän 1 januari 2019, men vissa påverkas redan från 1 juli i år.

Driver du företag inom restaurang-, tvätteri- eller frisörbranschen? Eller har du ett byggföretag med SNI-kod 41? I så fall ska du vara uppmärksam. Beroende på hur många anställda du har kan du redan från 1 juli i år komma att omfattas av de nya reglerna om arbetsgivardeklaration på individnivå.

Bakgrunden är att ett nytt sätt att redovisa arbetsgivardeklaration införs i Sverige. Förändringen sker i två steg, och i första steget omfattas ovan nämnda verksamheter, förutsatt att de har personalliggare och 16 anställda eller fler. Från och med 1 januari 2019 omfattas alla arbetsgivare i Sverige.

Resultat har tidigare berättat om förändringarna och Skatteverket har nu lagt ut en demo på sin webb där företagare kan testa att använda tjänsten. Tjänsten öppnar på riktigt 1 juli 2018 och det krävs e-legitimation för att kunna använda den.

De nya reglerna innebär att du som arbetsgivare ska redovisa utbetalningar och skatteavdrag på individnivå varje månad. Arbetsgivardeklarationen består av två delar, en där du redovisar uppgifter som berör dig som arbetsgivare och en del där du redovisar uppgifter för respektive betalningsmottagare. Redovisningsperioder och deklarationsdatum kommer fortsätta att vara samma som tidigare.

Artikeln ursprungligen publicerad av Charlotta Marténg i tidningen Resultat 2018-06-07.

Läs mer: Skatteverkets demo