Mitt i Malmös gamla kvarter finns designstudion & tryckeriet @Graphiken med stor personlighet! Med många års erfarenhet från design- & tryckbranschen jobbar de som en  länk mellan idé och färdig trycksak, eller så tar de vid från tryckfärdiga filer. Tryckeriet jobbar både med privatpersoner och företag av alla storlekar.

Två av delägarna, Lena Hermansson (VD och Creative Director) och Susanne Lindberg (projektledare), har båda en lång och bred erfarenhet från olika delar av designvärlden.

Lena bor i Los Angeles  sedan 1990, där hon jobbat som kläddesigner i många år för märken som hon äger tillsammans med sin make. Exempelvis English Laundry by Christopher Wicks (sålt 2011/2013), The Chelsea Boot Company since 1851Da Vinci of California (Charlie Sheen’s skjortor i ”2 ½ Men”), Lennon & McCartney, Jimi Hendrix, Fender® the Clothing Collection. Hon har även designat alla Ozzy Osbourne’s scenkläder sedan år 2000. Lena pendlar numera mellan LA och Malmö.

Susanne gick grafisk linje på gymnasiet och har sedan studenten 1990 befunnit sig i den grafiska branschens alla hörn. Hon började i produktion vid tryckpress och det har varit en både rolig och utvecklande resa för henne att jobba sig igenom alla led, för att nu vara delägare. Hon är fascinerad över hur mycket hon fortfarande faktiskt gillar branschen efter dessa alla år.

Vad betyder @GraphIken för er Idag?

Lena: Jättemycket! Inte bara en helförändring i mitt vardagliga arbetsliv, jag har visat för mig själv att jag kan, vi kan! Genom företaget har jag fått, utöver en underbar självkänsla, även otroligt fina, duktiga och  professionella partners i detta lilla äventyr!

Susanne:  Wow… ja, det betyder både frihet och ett stort ansvar. Att vara med och påverka tillsammans med människor jag tycker mycket om att arbeta med är en stor frihet. En bonusfrihet är såklart också att kunna ha sin hund på jobbet. Och ha ansvaret att själv vara med och se till att det finns både löner till alla och att vi kan utveckla ett vinstdrivande bolag där vi trivs.

Vilket arbete/uppdrag är ni mest stolta över?

Jag vet inte om man kan uppge ett specifikt arbete eller uppdrag, säger Lena. Vi uppskattar alla jobb vi får in. Vi tar på oss ett stort ansvar att utföra våra kunders önskemål och vi uppskattar deras förtroende i oss. Naturligtvis har vi privat  lyckats utföra saker som vi kanske inte var så säkra på att vi skulle klara… och när vi då ändå klarar det ger det en enorm kick! Jag håller med, flikar Susanne in, det är en stolt känsla att få vara med i ett företag som både har stor personlighet och stor seriositet.

Var kan man hitta era produkter? 

Oj, det är på många ställen. Från visitkort på diverse skrivbord, till broschyrer på mässor, affischer och flyers på stan, kataloger på produkter. Samt allt annat man behöver trycka, vi har alla trycksaker!

Många känner kanske inte till att vi även jobbar med Creative Direction, Brand Identity Designs och sånt, menar Lena. Susanne nämner även prototyptillverkning av förpackningar, t.ex. för livsmedel som mjölk och yoghurt samt spel- eller kosmetikaförpackningar.

Vilka utmaningar står er bransch Inför? 

Såklart digitaliseringen, men vi vill gärna även få fram den andra sidan med att personlig service inte behöver kosta skjortan. Att nå ut mer med vår personlighet, vår stora kunskap och erfarenhet. Att fortsätta hålla oss på en bred plattform och fortsätta tycka detta är superkul!

På frågan om hur företaget ser ut om 5 år är planerna klara. Designkontoret i LA kommer att vara en kopia av verksamheten i Malmö med full tryckkapacitet. Vi kommer att ha mindre ”Boutiquer” runt om i Europa där man kan gå in och beställa sina trycksaker som antingen produceras i Malmö, eller i vår då nya hub i Marbella, där Susanne kommer att finnas på plats, säger Lena. Det kommer även att vara 1-3 personer fler på plats i Malmö